31 Ocak 2014 Cuma

Kıtır Hamurlu Elma (Elmalı Crumble)


Çocukken evimizin bahçesinde 3 adet elma ağacı vardı. Ağaçlar o kadar bereketli çıktı ki, her sene bizim eve elma ayırdıktan sonra artan elmalardan annem oturduğumuz sokaktaki komsularımıza dağıtırdı. Bizim eve ayrılan elmalar da hep fazla gelirdi ve bozulup ziyan olmasınlar diye annem onlardan çeşitli elmalı tatlılar yapardı.

Yıllar sonra ben evlendim ve düğun sonrası evimize eşimin ailesinin yakın arkadaşları Türk adetlerine uygun olarak ziyarete geldiler. Hediye olarak da bir yemek kitabı getirdiler. Neredeyse on sene sonra hala o yemek kitabını kullanıyorum, ülkeden ülkeye taşındıkça dahi yanımdan ayırmıyorum! Lale Apa ve Bedriye Medina’nın “REMİX: Yeni, Sağlıklı, Pratik, Renkli Yemekler” kitabını ve sonra çıkan “REMİX II” yi şiddetle tavsiye ederim; her iki kitapta da yer alan tarifler hem gerçekten pratik hem de çok leziz.

Dönelim elmalarımıza! Ailemizde gelenek haline dönüşmüş olan “elmalar çürümesin, tatlı yapalım” adetine uygun olarak kendi evimde yaptığım bir tatlıdır Elmalı Crumble. Tarifini ilk REMİX yemek kitabında buldum ve deneylerim sonucunda kendime göre uyarladım. Aşağıda tarifi bulunan elmalı crumble, yapımı çok pratik, lezzeti bol ve servisi kolay olduğundan özellikle misafir için hoş bir kış tatlısı.

Malzemeler:
8 elma (ben genelde 4 kırmızı, 4 yeşil elma kullanıyorum) 
2 çorba kaşığı beyaz toz şeker
1/4 su bardağı kuru üzüm (veya kuru Amerikan Üzümü)
1/4 su bardağı limon suyu
3 su bardağı un
1 ¼ su bardağı esmer toz şeker
5 gr (1/2 poşet) kabartma tozu
2 damla vanilya (veya yarım poşet vanilin)
1 tutam tuz
150 gr yumuşatılmış tereyağı
1 çorba kaşığı margarin
1 tatlı kaşığı tarçın
Servis için vanilyalı dondurma.


Yapılış:
Elmaları soyup temizleyin; ben her elmayı elmanın büyüklüğune göre  8 ile 12 parça yarım ay şeklinde kesiyorum. Bu tatlıyı en son yaptığımda kullandığım bazı kırmızı elmaların küçüklüğü nedeniyle 6 kırmızı 4 yeşil elma kullandım. Ayrıca, bu tarif elma ve armut karıştırarak da güzel oluyor. Hatta REMİX’de yaz aylarında tarifin elma yerine şeftali ile uygulanabileceğini söylüyor. Ben bu tarifi hiç şeftalili denemedim ama yakışabilir.

Elmaları yağsız, kısık ateşte, limon suyu ile karıştıra karıştıra 5 dakika pişirin. Önceden pişirerek elmaların fırında su salmasını önlüyoruz. Bu tarifi şeftaliyle deneyecek olursanız şeftalileri önceden pişirmeye gerek yok.

Pişirdiğiniz elmalara kuru üzümü, tarçını, toz beyaz şekeri ve iki kaşık unu karıştırın. Ben tatlılarda kuru üzümü çok sevmediğim için az mıktarda koyuyorum ama miktarı isteğe göre arttırılabilir. Elde ettiğiniz elma karışımını bir fırın kabına yayın.

El mikseriyle un, esmer şeker,  kabartma tozu, vanilya ve tuzu karıştırın. Daha evvel evimde esmer şeker olmadığında bu tarif için esmer şeker yerine beyaz şeker de kullanmışlığım var. Ancak esmer şeker fırında eriyince beyaz şekere nazaran daha fazla karamelize oluyor ve verdiği lezzet çok daha yoğun ve güzel oluyor. Bu nedenle beyaz şeker kullanmamanızı tavsiye ederim.

Elde ettiğiniz karışıma 100 gr tereyağı ile margarini ekleyip tekrar, ekmek kırıntısı görunümunü alana kadar iyice karıştırın. Kalan 50 gr tereyağını da ekleyip bir kere daha karıştırın. Karışımı elmaların üzerine yayın.

Önceden 175 dereceye ısıtılmış fırına Elmalı Crumble’inizi yerleştirin. Kıtır hamuru altın rengini alınca (fırına koyduktan yaklaşık 45 dakika sonra) fırından çıkartın.

Misafirim gelecekse ben bu tatlıyı sabahtan pişiriyorum. Akşam yemeğe otururken de önceden 125 dereceye ısıttığım fırına koyuyorum, yemek yenirken tatlı yavaş yavaş ısınıyor.

Yemek tabaklarını topladıktan sonra da sıcak Elmalı Crumble’ı yanına vanilyalı dondurma ile kaşık kaşık servis ediyorum.

Afiyet olsun!

Mor 


1 yorum: