6 Şubat 2014 Perşembe

Demir Eksikliği Anemisi Hayat Kalitenizi Sıfırlıyor, Dikkat!



Yaklaşık 1,5 sene önce çocuğun yine hasta olduğu akşamlardan birinde, mutfağa ilaç almak için gidip de iki seksen yere yığıldıktan sonra bir kan testi yaptırmanın vakti geldiğini anlamak zor olmadı. Zira son dönemlerde hem kendimi çok yorgun hissediyordum hem de hamilelikten bir süre sonra hız kesmesi gereken saç dökülmesi bende hiç hızını kaybetmeden devam ediyordu. Tırnaklarım hep güçsüzdür ama devamlı ikiye ayrılmaları, sabahları yataktan kazınarak kaldırılmam, bunlar hep bir işaretmiş ama ben görememişim. Hayır bilemediniz; ikinci bebeğe değil, ileri derece demir eksikliği olan anemiye gebeymişim!

Yaptırdığım tam teşekküllü kan sayımında, kanımdaki demir eksikliğinin ileri derecede olması nedeniyle halsizlik, sabahları uyanamama, çabuk yorulma, her şeye asabiyet gösterme davranışı normalmiş. Doktor, ‘bu halde nasıl sokakta gezebiliyorsun, inanılmaz!’ demişti. Bilmeyenler için kandaki demir eksikliği, vücudunuzun az hemoglobin hücresi üretmesi, dolayısıyla kanınızdaki kırmızı hücrelerin az olması ve vücuttaki oksijenin azalması anlamına geliyor. Çok uzun süreli anemiler, hamileliklerde düşük ve erken doğum riskini artırıyor, kalp krizini tetikleyebiliyor. Kısa vadede ise yaşam kalitenizi kısıtlıyor!
 

Londra’daki aile hekimimiz aneminin herkeste ve çoğu kadında hamilelik sonrası görülebileceğini, demir hapı alarak bu işi çözebileceğimi, çok takılmamamı söyledi. Ben tabi ki, durumu teyid için hem Türkiye’deki doktor arkadaşlarıma danıştım hem de internet üzerinde esaslı bir inceleme yaptım. Sonra doktorun önerisi kafama yattı, demir hapını kullanmaya başladım. Fakat anemiden kurtulmak ne yazık ki hemen ve günde bir kere alınan demir hapıyla mümkün olmuyor. Yemek tarzınızı da değiştirmeniz gerekiyor.
 

Ben de kahvaltıda ve yemeklerden sonra zevkle içtiğim çayı ve kahveyi (mümkün olduğunca) kestim. Daha çok çiğ sebze (ıspanak) tüketmeye çalıştım. Et, balık tüketimine biraz daha ağırlık verdim ve içinde demir barındıran kuru çekirdekli üzüm / incir / kayısı / erik, bezelye, brokoli, kıvırcık lahana (kale) evimize her hafta giren ürünlerden oldu.  Sabahları aç karına bir bardak portakal suyu ile içersem demir emilimi daha çabuk olacağı söylendiği için uzun zamandır bir kenarda unutulmaya terkettiğim portakal suyu sıkma aletimizi bile ortaya çıkardım. Fakat 9 ay verdiğim uğraşı sonunda tamam artık toparlanmışımdır diyerek hapı kestikten 3 ay sonra yaptırdığım kan testinde tekrar baştaki düşük değerlere geri gittiğimi görünce bayağı şaşırdım! Bir yandan da tekrar aynı yorgunluk ve halsizlik durumunun başlamasından da uygulamalarımda birşeylerin eksik olduğuna dair şüphe duymaya başlamıştım. Tabi 1 senelik emeğimin boşa gittiğini görmek bayağı sinir bozucu oldu.
 

Bu sefer aile hekimi değil, özel bir hastanede bir gastroentroloğa başvurdum ve ‘neden kan değerlerim 1 senedir toparlanmıyor, acaba bu durumu tetikleyen başka bir şey olabilir mi?’ diye korkarak sordum. İlk dediği şey ‘böyle her gün alınan hapla senin değerler toparlamaz sana direkt demir iğnesi yapalım, bir kendine gelsin vücudun, sonra konuşuruz.’ oldu. Tabi yine bana iş düştü; internetten demir iğnesi nedir, nasıl yapılır, yan etkisi var mıdır, işe yarar mı konularını 2-3 gün boyunca hatimledim. Sonra da hastanenin kemoterapi departmanında aldığım yaklaşık 1 saatlik bir enjeksiyon sonrası evime döndüm. Demir iğnesinin, hastaya alerjik şok etkisi yaratmaması için başta antihistaminik iğne yapıyorlar. Böylece vücuda giren demirin ne metalik tadını hissettim ne de korktuğum alerjik şoku yaşadım. Enjeksiyon bitti, uykum açıldı, eve dönüp iğnenin etkilerini beklemeye başladım.  Mesela internette bazılarının yazdığı gibi birden gaz alan araba gibi bir açılma olmadı bende. Her bünyede farklı etkiler olabiliyor demek. Ama son 1 aydır kendimi daha iyi hissettiğim bir gerçek.
 

Şimdi bu anemi neden olur meselesine gelirsek...  Öncelikle şunu da netleştirmem lazım ki anemi bir sebep değil sonuç aslında. Dolayısıyla genetik olabilir; mide ve bağırsaklardaki rahatsızlıklar (kansere kadar gidebilecek) veya kanamalar sebep olabilir ya da hamilelik sonrası çoğu kadının takdırdığı bakır spiral kullanımı nedeniyle adet kanamalarının artması (ki bu çok görülen ama ilk akla gelmeyen sebepmis!) yol açabilir. Özette, anemi durumunuz var ise tamam ferritin alayım veya demir iğnesi olayım hayatıma devam edeyim demeden önce mutlaka tam teşekküllü bir check-up yaptırmakta ve bir gastroentrolog / jinekolog görmekte fayda var. Sonuçta bu sağlık, ve rahatsızlığın küçüğü büyüğü olmuyor. Erken zamanda önlemleri almak lazım.
 

Bana dönersek dediğim gibi son 1 aydır bir sıkıntım yok. Hatta yaptırdığım demir iğnesi neticesinde şu anda olması gerekenden fazla demir stoğum var! Fakat doktor 3-4 ayda bir kan testi ile durumu yine de takip etmem gerektiğini, bazen bu yükselmenin yanıltıcı olabileceğini söyledi. Sizlere de arada bir kan testi yaptırmanızı öneririm.
 

Herkese bol sağlıklı günler diliyorum.

Sevgiler,

Yeşil 

15 yorum:

  1. Demir eksikliği sıkıntısını yaşayanlardan biriyim. Dediğiniz gibi sebebini tespit edebilmek en önemlisi. Ancak hemen bir çözüm istiyorsanız sabahları aç karnına bir yemek kaşığı pekmez iyi geliyor. C vitamini demir emilimini artırdığı için de portal suyu ile içmek çok mantıklı.

    YanıtlaSil
  2. Bu gun doktoruma sordum iste yesil sebzeler kuru uzumler vs kesinlikle faydali fakat soyle dusun vucudun bir salca fabrikasi sen gunde bir tane domatesle fabrikayi ayakta tutamazsin once biz bi depolari fulleyelim sen ustune koy sonrasinda dedi eger anemikseniz vucudu arada bir fullemek gerekiyor sanirim ��

    YanıtlaSil
  3. Merhaba tekrar etti mi acaba kansızlık durumunuz ve neden kaynaklı olduğu bulunulabildi mi?

    YanıtlaSil
  4. Merhaba. Kansizliginizin sebebi belli oldu mu?

    YanıtlaSil
  5. Benim de aşırı derecede kansızlığım var doktor sınırda dedi biraz kullandım bi kaç ay kendimi iyi hisettim bıraktım ilaç kullanmayı, ama şu son zamanlarda yine halsizigim ağrılarım başladı bu sefer doktor ferifer yazdı bu iyi gelir dedi ,bakalım ne olacak

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi günler ferifer iyi geldi mi ne gibi etkiler yarattı sizde. İlk aldığımda benim adet kanamam oldu bu sizde de oldu mu

      Sil
    2. Benimde adetimi geciktirdi bu normal mi

      Sil
  6. Kalp çarpıntısı nefes daralması oluyor mu

    YanıtlaSil
  7. Maalesef bende bunlar oluyo

    YanıtlaSil
  8. Ferrozinc kadar karın ağrısı yapan bi ilaç yoktur heralde karnıma kramplar giriyor ve geçmiyor içmez olaydım

    YanıtlaSil
  9. Bende bu demir serumundan aldim 2 yıl once koldan , 9 olan ferritinim 60 a yüksekti cok iyi muhteşem iştah açtı hic doymuyordum 4 kilo aldim, ama 1 sene sonunda ferritinim yine yerlerdeydi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mrb. Bende de demir eksikliği var. Ferritinim 19 ve aşırı halsizlik yorgunluk enerji düşüklüğüm var. Sabahları çok halsiz yorgun uyanıyorum.Koldan demir serumuna alerjim var. Hap kullanyorum. Sizin şikayetiniz neler

      Sil
  10. Demirim 29. Kansızlık var . Kansızlık kaslarda ağrı ve kramplar yapar mi ?

    YanıtlaSil
  11. Koldan demir yüklemesi yaptirdim 1 ay önce deri altina geldiği için hemsire hatasından dolayi kolum dayak yemiş gibi mor ve siyah arasi bir hal aldi basina gelen varmi nasil gecer bu morluk yardımcı olursanız sevinirim

    YanıtlaSil
  12. This past season, we saw a mixed bag of temperatures-snowfall and ultra-chilly days in the latter half of the week; sunny, almost 60-degree Air Jordan Sale temps at the start. Secondly, he whittled things down to their essence silhouette, fabric, color, and construction. The miniskirt is here to stay. One of the biggest trends spotted this season is monochrome, best seen in an all-ivory ensemble in Milan. In a palette of off-white neutrals paired with charming accessories, it's a look that anyone, man or woman, would be happy to sport this season. In Paris, statement scarves made a big impact. The real story, though, is about movement. Flutter hems would seem like anathema to the look, but here, Knowles and Arsenault have built a minidress with dozens of inset panels so the fabric dances around the model's legs in a video by Jordan Hemingway. It's sexy and innocent in Moncler Sale Store an almost terrifying way. Individual designers can only do so much, and 6,000 kilograms of fashion waste every 10 minutes is a mountain to climb. Willow recognizes that systemic change is needed. A global carbon tax, say, that would make polyester and nylon more expensive to use; after all, the Moncler Coats cost to the planet is so great. Stepping back Moncler Sale into a London garden awakening in the first light of day, My Burberry Blush Canada Goose Vests captures the senses as blossoming flowers pop with spirited energy. Enigmatic and adventurous, Burberry Hero is an enthralling marriage of strength and subtlety, power and compassion, athleticism and creativity. I've been wearing a lot of vintage military wear, and of course my classic vegan Docs, Alexander McQueen Shoes he says.

    YanıtlaSil