6 Kasım 2013 Çarşamba

Köpekler Oyuncak Değildir!!!


Duygusallık bazılarımıza göre gözü yaşlılık, bazılarımıza göre çabuk alınıp kırılmadır. Bazılarımız meziyet, bazılarımız zaaf sayar. Bana göre duygusallık olaylara duygularının kontrolünde tepki verme, ölçüp tartmadan rengini belli etme, hatta sosyal ortamda foyasının ortaya çıkması durumudur, ki benim duygusal yanım ağır basar. Ve “yahu ne gerek vardı, niye çenemi tutamadım” dediğim durumlar hayli olur. Yani benim özellikle bazı konularda duygusal yaklaşıp tepkimi saklayamama zaafım var diyebilirim.

Yine kendime sus dediğim fakat çoğu zaman başaramadığım meselelerden biri, duygusal yanımı - ağır yanımı konuşturan - evcil hayvan sahibi olma konusu, özellikle köpek satın alma durumları bu ara beni ve dolayısıyla laf ettiğim sevgili arkadaşlarımı hafif gerdi.

Belki de yaklaşık 16 yıldır dipdibe yaşadığım, ekşi ekşi kokusunu özlediğim, ıslak burnunu aradığım, patilerini öpmek istediğim köpeğimizin yaş haddinden dolayı bize veda etmesi çenemi tutamama sebebim. Evet duygusalım, evet tepkiselim. Çünkü köpekler oyuncak değildir.




Bizim köpeğimiz de, bana göre, bir şımarık istek, bir “herkesin var, benim de köpeğim olsun” arzusuyla ailemize katılmış olabilir. Bu arada ben almadım ama alan iyiki aldı, sağolsun. Ama demek istediğim “bizim çocuklar da çok seviyor, biz de köpek alacağız” cümlesi beni rahatsız ediyor. Çocuğunuza her istediği oyuncağı almadığınızdan eminim. Niye peki köpek istediği zaman “ayy çok seviyor, biz de çok sevdik, alıyoruz” diye petshoplara tonlarla para döküyorsunuz? Diyelim LEGO, onu bile kaldırıp toparlamak, kaybolmamasını sağlamak gerekiyor.  Bir köpeğin neler gerektirdiğini biliyor musunuz?

Köpekler oyuncak değildir! Oynayıp köşeye koyamazsınız. Bir köpek yavrusu sizin yavrunuz olmak için evinize gelir; ki gelişi onun seçimi değildir - tercih edebiliyor olsa herhalde annesini size tercih eder. Bebeğinizi beslediğiniz büyüttüğünüz gibi şefkatle, sabırla ve ilgiyle ona yaklaşmanız gerekir. Bir de bir bebek kadar olmasa da masraflıdır. Sağlık kontrolleri, aşı vs. masrafları hiç de azımsanamaz ölçüdedir. Bebeğinizi saatler boyu yalnız bırakamayacağınız, yanında olduğunuz zamanda ya bakımıyla ya da oyunuyla uğraşacağınız gibi köpeğinizin de bu ilgiye ihtiyacı ve hakkı vardır.
 


Evet köpeğin sizden ilgi ve şefkat almaya hakkı var! O size beni satın alın diye davetiye göndermedi, siz onu seçip alıp evinize getirdiniz. Evet onun hakkı var ama sizin bu cümleyi söylemeye hakkınız yok: “Aman çocuklar oynasın diye aldık ama sürekli sokağa çıkmak istiyor. Ben de uğraşamıyorum, şu köşede kağıdın üzerine çişini kakasını yapıyor”. Yaşadığınız mekanın ortasında yapmayıp tuvalet denen belirli ortamda sizin rahatlamayı tercih ettiğiniz gibi, köpekler de evinin dışında ve belirli noktalarda işlerini görmeyi tercih ederler. Evet hakkı var, köpeğin en temel hakkı kendisine uygun alanda yaşama hakkı. Önce alıp koynunuzda uyutup o büyüyünce ya da siz büyüyüp çoluğa çocuğa karışınca balkona, bahçeye, kapının dışına koymaya hakkınız yok. Hele hele bakamıyorum diyip sokaklara, ağaçlık alanlara bırakmaya hiç hakkınız yok.

Duygusalım, tepkiselim, sözlerim açık ve net duygu dolu, ortada. Bir evlat bir yavru bir can ile gerektiği gibi ilgilenemeyecekseniz köpek almayın. O petshopları ve üretim çiftliklerini de sağlıksız yöntemlerle köpek üretmesi, ülkeler arası ordan oraya taşıması ve absürd fiyatlara satması için teşvik etmeyin.
 
 
 

Her köpek cinsinin kendine has bir ortama, köpeğin kendi karakterine uygun yaklaşıma ihtiyacı vardır. El kadar gördüğünüz canlılar büyüdüğü zaman ihtiyaçları da büyüyebilir. Sizlere muhakkak mutluluk ve sevgi verir, can yoldaşlığı yapar. Ama siz ona aynısını veremeyecekseniz köpek sahibi olmayın. Çok köpek seviyorsanız köpek bakım çiftliklerine sahipsiz köpeklere sağlık, besin ve sevgi yardımı yapın. Köpek oyuncak değildir, o da oynamak ister…

Sevgiler,

Kırmızı

1 yorum:

  1. Açıkçası köpekleri kedilere gore daha tercih ederim ve evimiz uygun olsa biz de köpek almak istiyoruz. Fakat bakım ve evdeki 2. evlat olma durumu gözükümü korkutuyor. Şimdi bu yazıyı okuyunca bir durdum. Hakikaten biz kendimize ve çocuklara bir oyun arkadaşı olsun diye evcil hayvan almak istiyoruz çoğunlukla. Ama arada hayvanların duygularını atlıyoruz. Farkındalık açısından çok hoş bir yazı. Biraz daha düşüneceğim.

    YanıtlaSil